Afgelopen twee weken - Reisverslag uit Winterton, Zuid-Afrika van Matthijs, Lilian & Harco - WaarBenJij.nu Afgelopen twee weken - Reisverslag uit Winterton, Zuid-Afrika van Matthijs, Lilian & Harco - WaarBenJij.nu

Afgelopen twee weken

Door: Harco en Lilian

Blijf op de hoogte en volg Matthijs, Lilian & Harco

19 November 2013 | Zuid-Afrika, Winterton

Lieve allemaal daar zijn we weer met een update van onze blog, dit keer niet vanuit Kloof maar vanuit het mooie Drakensberg.. Allereerst onze excuses voor het zeer late blog.
Vorig weekend waren we erg druk met het voorbereiden en inpakken voor het verhuizen naar ons nieuwe verblijf.

De laatste lesweek in Kloof ging over relaties van ons eigen DTS leider Benjamin. Het ging over romantische en vriendschappelijke relaties, de relatie met je familie, je eigen houding en gevoel in een relatie, het huwelijk en over je relatie met God. Zeer leerzaam voor ons alledrie ;)
De laatste donderdag in Kloof hadden we een afscheidsbraai waarbij een heleboel mensen aanwezig waren. Ad en Sven waren er ook, altijd leuk om die Hollanders weer even te zien. Tijdens die avond hebben we ons nation project gedaan, waarbij we kort iets moesten vertellen over onze outreach landen. Tiffany en Thijs hebben wat informatie gegeven over Zimbabwe, Sbo en Hadekoo over Swaziland en Karsten en Lils over Lesotho. Een interessant feitje over Swaziland; wil je vrouw worden van de Koning pak dan de volgepakte trein naar Swaziland, trek zo min mogelijk kleding aan en zorg dat je kunt dansen. De ouwe snoepert. Na ons nation project hebben we een zelfgemaakt lied gezongen als bedankje voor de leiders die achterblijven. We hebben natuurlijk gebruik gemaakt van de kans om ze een beetje voor paal te zetten. Daarna is er voor onze reis gebeden en zijn we uitgezonden.

Ook was de laatste week in Kloof een fysiek zware week. Zo hadden we op dinsdagmorgen sport van Lils, die vond het erg leuk om ons eens flink te laten lopen ons backpacks, leuke meid die Lil.
Ook zijn we twee ochtenden wezen surfen waarbij de wekker, jawel, om 4.30 ging! Het was zeker de moeite waard (vooral het MAC ontbijt op de terugweg om 7.00). Natuurlijk moesten we deze week al onze dans en dramas perfectioneren. Waar we zeer zeker in geslaagd zijn.

Zaterdag was de laatste dag om je spullen te kopen die je nog nodig had voor de outreach. Maar de backpacks moesten om 13.00 klaar staan, zodat ze al naar Drakensberg gebracht konden worden.
Stressssssss alom, maar het is gelukt hoor, een hele kledingkast in een tas. We hadden het dus ook zeker verdient om eens lekker uit eten te gaan. Van dansende serveesters tot flinke balen vlees en dat alles voor Harco zijn verjaardag, die 21 is geworden op maandag 11 november.

Zondagmorgen was het tijd om afscheid te nemen van de kerk waar we elke zondag kwamen. Ook daar zijn we gezegend en uitgezonden door de dominee en gemeente. Wat toch een bijzonder gevoel is als je zoveel mensen achter je hebt staan. In de middag, na de grote schoonmaak, was het dan zover, op naar Drakensberg. Na een twee uur durende reis kwamen we aan op een prachtige boerderij. Het is een beetje een camping idee met aparte complexe voor de douches en wc's. Toen we aankwamen zaten er al verschillende groepen van een andere DTS. Wat zeker gezellig is om nieuwe verhalen te horen en nieuwe contacten te maken.

Vorige week maandag zijn we begonnen met het thema: het delen van je geloof. Dat gebeurde op een groot jeugdkamp terrein. Naast wat theorie hebben we ook een hoop praktische tips gekregen. Zo hebben we geleerd om het evangelie in een minuut te delen. Straight to the point. Maandagavond opnieuw mijn verjaardag gevierd met de hele groep, met twee grote taarten. Daarna is er voor mij gebeden. Wat zeker bijzonder is als er mensen van acht verschillende landen om je heen staat.

Als work dutie moesten wij een aantal slaapkamers overschilderen en soms elkaar. Afgelopen week was het rond de 35 graden. Tjo! Daarom was het heeeeerlijk om na het schilderen een verkoelende duik te nemen in de rivier. De eigennaar van het terrein had een glijbaan gemaakt, wat wij natuurlijk met alle liefde even uit willen proberen. Een paar blauwe plekken waren het wel waard.

Dit weekend hebben we een awesome hike gedaan naar wonder valley gelegen in Drakensberg. Na een vijf uur durende wandeling kwamen wij aan bij ons luxe overnachtingsplek, een grot. Een heerlijk verkoelend duikje in een ijskoude rivier. Na gekokkereld te hebben op ons zelfgemaakte vuurtje, gingen Matthijs en Hadekoo een Spongsbob spelletje doen. Wat eigenlijk mens erger je niet is, de spanning was om te snijden. In de grot was het lekker koel doordat we in de wolken zaten. 's-Avonds begon het te onweren. Constante bliksem en de hardste donderslag die we ooit gehoord hebben, de grot trilde ervan. Maar het was absoluut genieten om zoveel prachtige blisemflitsen te zien en we hebben het overleefd, Danku lieve Heer! Zondag hebben we drie en een half uur over de terugweg gedaan.

Maandag zijn we begonnen met de Holy Spirit (Heilige Geest) week, een interessant onderwerp. We zullen van het weekend weer een update plaatsen op ons blog. Helaas kunnen we er geen foto's bij zetten in verband met het internetverbruik, dus die volgen later!

Dikke knuffel en kus van ons

• 19 November 2013 - 18:26

Oma Petra:

Lieve Matthijs,Lilian en Harco,

Fijn weer iets van jullie te horen,geweldig dat er zo uitvoerig verslag is gedaan van alles wat jullie zijn gaan doen en gedaan hebben.

Het is best heel pittig hoor,en daar heb je de leiding en de kracht van de Heilige Geest zeker bij nodig.

Maar gelukkig hebben jullie ook leuke dingen gedaan,gelukkig maar dan kun je het volhouden als het even moeilijk is geweest.

Lieve Harco ,nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag en Gods zegen toegewenst in je komende levensjaar.

Zo wens ik jullie alle drie Gods zegen toe voor de komende week.

Liefs Oma Petra xxx